Burger King pozostaje otwarty w Rosji, mimo że właściciel marki zobowiązał się do opuszczenia tego kraju ponad rok temu.

Firma odmawia nowych inwestycji i wsparcia łańcucha dostaw
Restaurant Brands International (RBI), która jest właścicielem 15% franczyzowej działalności fast-food w Rosji, powiedziała BBC, że „nie ma obecnie żadnych nowych aktualizacji do udostępnienia” w sprawie wyjścia.
Firma poinformowała w marcu 2022 r., że rozpoczęła proces opuszczania Rosji.
Od wybuchu wojny na Ukrainie zachodnie firmy znajdują się pod presją, by opuścić Rosję.
Krytycy oskarżyli RBI o „podtrzymywanie reżimu Putina”, nie pozbywając się udziałów w rosyjskim biznesie.
RBI, jedna z największych na świecie firm zajmujących się restauracjami typu fast food, powołuje się na skomplikowaną umowę franczyzową, która utrudnia jej opuszczenie kraju.
Umowa jest wspólnym przedsięwzięciem z trzema innymi partnerami dla około 800 restauracji.
Nowa rodzima sieć zastępuje Starbucksa w Rosji
Partner Burger King Rosja „odmawia” zamknięcia sklepów
David Shear, prezes RBI, powiedział w marcu 2022 r., że główny operator Burger Kinga w Rosji „odmówił” zamknięcia placówek po pierwszych atakach na Ukrainę.
Dodał jednak, że firma „rozpoczęła proces” pozbycia się 15% udziałów i że zajmie to „trochę czasu”.
Zapytany przez BBC o postępy poczynione 18 miesięcy po złożeniu obietnicy, rzecznik kanadyjsko-amerykańskiej firmy powiedział, że firma nie ma żadnych aktualizacji.
Steven Tian, członek zespołu badaczy z Uniwersytetu Yale, którzy śledzą działania firm w odpowiedzi na wojnę na Ukrainie, argumentował, że wykorzystywanie umów franczyzowych jako „wymówki” było „wygodną zasłoną dymną”. Zwrócił uwagę, że takim firmom jak Starbucks udało się rozwiązać umowę w tym kraju i wyjść z niego.
„Mówienie, że [RBI] chcą opuścić Rosję, ale potem zwlekają, to nie to samo, co faktyczne opuszczenie Rosji, a kontynuując działalność w Rosji 18 miesięcy po inwazji Putina na Ukrainę, podtrzymują reżim Putina” – powiedział.
Rzecznik RBI powiedział, że firma odmawia nowych inwestycji i wsparcia łańcucha dostaw, a Burger King nie osiągnął żadnych zysków w Rosji od początku 2022 roku.
„Zrób to, co należy
Mark Dixon, założyciel Moral Rating Agency, która prowadzi kampanię przeciwko firmom prowadzącym interesy w Rosji, wezwał RBI do ujawnienia, jakie konkretne działania podjęła w swoich próbach opuszczenia Rosji.
„[Firma] powinna być skłonna do zerwania umowy… Musi zaakceptować ryzyko prawne związane z właściwym postępowaniem”.
Franczyza to biznesowa metoda dystrybucji produktów lub usług. Obejmuje franczyzodawcę, firmę, która ustanowiła nazwę marki, oraz franczyzobiorcę, firmę, która uiszcza opłatę za prawo do prowadzenia działalności pod marką i sprzedaży jej produktów.
W ostatnich dziesięcioleciach było to narzędzie wykorzystywane przez wiele zachodnich marek, które chciały wejść na nowe rynki w różnych krajach. Umowy zazwyczaj zawierane są na wiele lat.
Podczas gdy Burger King pozostaje otwarty na działalność w Rosji, jego największy rywal McDonald’s, który był korporacyjnym właścicielem większości swoich restauracji, zdołał opuścić kraj.
Spółka macierzysta KFC, Yum! Brands również sprzedała ponad 100 restauracji lokalnemu operatorowi w Rosji, które w kwietniu zostały przemianowane na Rostic’s.
David Bond, partner w firmie prawniczej Fieldfisher, powiedział, że 15% udziałów RBI oznacza, że nie może on po prostu „dyktować warunków” swoim udziałowcom, aby wymagać od nich zamknięcia oddziałów Burger King.
Zasugerował również, że firmy, które franczyzują swoje marki, niechętnie po prostu rezygnują z umów, ponieważ może to prowadzić do „tragicznych konsekwencji”, w tym bycia pozwanym za naruszenie umowy, a także uszczerbku na reputacji.
Powiedział jednak, że pomijając konsekwencje, nic nie stoi na przeszkodzie, aby RBI rozwiązał umowę franczyzy, jeśli jest nieugięty, że chce to zrobić, choć dodał, że może to nie spowodować, że marka Burger King przestanie istnieć w Rosji.
Powiedział, że większość „de-brandów” w kraju, takich jak McDonald’s, została osiągnięta poprzez uzgodnioną sprzedaż z lokalnymi biznesmenami „chętnymi do de-brandingu w zamian za obniżoną cenę zakupu”.
Kto zarządza Burger King w Rosji?
Spółka joint venture, która posiada franczyzę Burger King w Rosji, składa się z RBI i trzech innych podmiotów:
Biznesmen Alexander Kobolov jest odpowiedzialny za codzienne operacje i nadzór nad 800 restauracjami, posiadając 30% udziałów w firmie. Pan Kolobov powiedział wcześniej BBC, że nie ma „autorytetu ani władzy”, aby zatrzymać działalność Burger King w Rosji i że każde zamknięcie musi zostać zatwierdzone przez wszystkich inwestorów w biznesie. Powiedział, że jego udział „zawsze był znacznie poniżej kontroli”.
ICU Group, duża ukraińska firma inwestycyjna, posiada 35% udziałów. ICU Group powiedziała BBC, że nie ma kontroli nad spółką joint venture ani operacjami w Rosji i innych krajach objętych umową franczyzową. Powiedziała, że firma jest „na końcowym etapie wychodzenia” z umowy franczyzowej na warunkach uzgodnionych z nabywcą.
Źródło: BBC