Okno zostało ponownie odkryte, gdy zamknięty kościół w Rhode Island został zamieniony na rezydencję

Okno zostało wykonane przez studio Henry’ego E. Sharpa w Nowym Jorku
Witraż przedstawiający Jezusa Chrystusa jako osobę kolorową wywołuje dyskusję na temat roli rasy, niewolnictwa i płci w XIX-wiecznej Nowej Anglii.
Witraż przedstawia Jezusa o ciemnej skórze, który rozmawia z ciemnoskórą Samarytanką przy studni.
Inna scena w tym wysokim na 12 stóp i szerokim na pięć metrów oknie pokazuje Jezusa rozmawiającego z Martą i Marią przed wskrzeszeniem Łazarza.
Okno zostało zainstalowane w 1878 roku, kiedy Stany Zjednoczone wciąż jeszcze odczuwały skutki wojny secesyjnej i następującej po niej rekonstrukcji, która zakończyła się rok wcześniej. Budynek kościoła został zamknięty w 2010 roku.
Virginia Raguin, znawczyni sztuki witrażowej, która jest również profesorem nauk humanistycznych w College of the Holy Cross w Worcester, Massachusetts, zauważyła, że jest to jedyny znany jej witraż przedstawiający ciemnoskórego Jezusa z tej epoki.
To okno jest wyjątkowe i bardzo niezwykłe – powiedziała. Nigdy nie widziałam takiej ikonografii z tamtych czasów.
Obydwie historie zostały wybrane w celu ukazania równości, powiedziała Raguin, zauważając, że okno pokazuje Jezusa obcującego z kobietami jak równy z równym.
Okno, wykonane przez studio Henry’ego E. Sharpa w Nowym Jorku, było w większości zapomniane, aż zostało odkryte na nowo, gdy Hadley Arnold i jej rodzina kupili kościół, aby przekształcić go w dom po tym, jak został zamknięty w 2010 roku po 180 latach.
Tonacja skóry nie przypominała białego Chrystusa, którego zwykle się widzi – powiedziała Arnold, która zauważyła ciemnoskóre przedstawienie, gdy kazała usunąć okna, aby zastąpić je przezroczystym szkłem.
Podobno naukowcy badają potencjalne intencje artysty i Mary P. Carr, kobiety, która zamówiła okno, aby upamiętnić swoje ciotki, które wyszły za mąż w rodzinach związanych z handlem niewolnikami.
Arnold powiedział, że intencja artysty pozostaje niejasna.
Czy to jest odrzucenie? Czy to gratulacje? Czy to tajemniczy znak? – zapytała, dodając, że czuje się nieswojo, mówiąc, że okno przedstawia Czarnego Jezusa i woli mówić, że przedstawia Go jako osobę kolorową z Bliskiego Wschodu.
Arnold zauważył, że okno zostało wykonane w czasie administracji byłego prezydenta Hayesa po Kompromisie z 1877 r., który rozstrzygnął sporne wybory prezydenckie i skutecznie zakończył trwające w czasach Rekonstrukcji dążenie do zagwarantowania zniewolonym wcześniej czarnym Amerykanom pełnych praw obywatelskich.
Nie wiemy, ale wydaje się, że honoruje ona ludzi sumienia, niezależnie od tego, jak niedoskonałe były ich działania lub skuteczność – powiedział Arnold o Carr. Nie sądzę, że w przeciwnym razie nie byłoby jej tam.
Źródło: AP