W styczniu 2023 roku w życie weszły nowe przepisy dla sklepów internetowych oraz stacjonarnych. Wszystko wskazuje na to, że Klienci bardzo na tym skorzystają. Dlaczego dyrektywa Omnibus daje takie nadzieje?

Sprzedawcy często wprowadzali Klientów w błąd…
Konsumenci nierzadko narzekali na to, że właściciele sklepów stacjonarnych, czy internetowych stosowali „nieuczciwe triki”. Chodziło zaś np. o oferowanie promocji, które w praktyce w ogóle nie cechowały się atrakcyjnymi warunkami finansowymi. Nierzadko ceny niektórych produktów były najpierw sztucznie zawyżane, a potem obniżane (do początkowego poziomu lub nieco powyżej). I to wszystko po to, by później ogłosić „promocję”, w ramach której Klienci mogą kupić dany produkt w bardzo „atrakcyjnej cenie”. Teraz takie nieuczciwe praktyki mają być całkowicie wyeliminowane.
Polskie prawo dostosowane do dyrektywy Omnibus
Przepisy na tej płaszczyźnie zostały dostosowane do dyrektywy Omnibus. Warto tutaj wyszczególnić przede wszystkim Ustawę o informowaniu o cenach towarów i usług. W jej ramach zmienił się artykuł 4 – opisujący sposób uwidaczniania cen towarów i usług. Najważniejsze dla konsumentów są zaś punkty drugi i trzeci.
Dyrektywa Omnibus: jak to powinno wyglądać teraz w praktyce?
Roszady w tym temacie mają na celu wprowadzenie większej ochrony dla interesów konsumentów. Od stycznia 2023 roku właściciele sklepów internetowych oraz stacjonarnych muszą zadbać nie tylko o dokładne określenie ceny standardowej oraz jednostkowej. Liczy się także to, by pieczołowicie informować o kwestiach promocyjnych. Teraz nie wystarczy tylko podać nową cenę i np. przekreśloną. Od stycznia Klienci muszą wiedzieć, jaka była najniższa cena za dany produkt (lub konkretną usługę) w ciągu 30 poprzednich dni (biorąc pod uwagę okres przed wprowadzeniem obniżki).
Na tej podstawie będzie można rzeczywiście stwierdzić, czy nowe warunki są rzeczywiście tak korzystne, jak jest to ogłaszane w konkretnym sklepie stacjonarnym lub internetowym. Co zaś powinny zrobić osoby, które są odpowiedzialne za ten aspekt, jeśli dany produkt jest w ofercie krócej niż miesiąc? Wówczas trzeba podać do wiadomości, jaka była najniższa cena od momentu wprowadzenia towaru do sprzedaży.