Dwóch czołowych hiszpańskich urzędników zajmujących się transportem podało się do dymisji z powodu spartaczonego zamówienia na nowe pociągi podmiejskie, które kosztowały prawie 260 milionów euro.

Region Kantabria zażądał odszkodowania
Pociągi nie mieściły się w niestandardowych tunelach w północnych regionach Asturii i Kantabrii.
Szef hiszpańskiego operatora kolejowego Renfe, Isaías Táboas, oraz sekretarz stanu ds. transportu, Isabel Pardo de Vera, opuścili swoje stanowiska.
Wada konstrukcyjna została ujawniona na początku tego miesiąca.
Rząd hiszpański twierdzi, że błąd został zauważony na tyle wcześnie, że udało się uniknąć strat finansowych. Jednak region Kantabria zażądał odszkodowania.
Renfe zamówiło pociągi w 2020 roku, ale w następnym roku producent CAF zdał sobie sprawę, że wymiary, które otrzymał dla pociągów były niedokładne i wstrzymał budowę.
Sieć kolejowa w północnej Hiszpanii została zbudowana w XIX wieku i posiada tunele pod górzystym krajobrazem, które nie odpowiadają standardowym wymiarom nowoczesnych tuneli.
Błąd oznacza, że pociągi zostaną dostarczone w 2026 roku, czyli z dwuletnim opóźnieniem.
Renfe i operator infrastruktury Adif rozpoczęły wspólne dochodzenie, aby ustalić, jak mogło dojść do błędu. Na początku tego miesiąca hiszpańskie ministerstwo transportu zwolniło kierownika Renfe i kierownika ds. technologii torów w Adif w związku z tym błędem.
Źródło: BBC