Japońska firma Yokogawa Electric kupiła norweskiego dewelopera ogniw paliwowych TECO 2030.

Systemy konwersji energii odegrają ważną rolę
Inwestycja Yokogawy w TECO 2030 poprzez nabycie akcji własnych wiąże się z umową o partnerstwie strategicznym, mającą na celu współpracę nad optymalizacją technologii wodorowych ogniw paliwowych i badanie możliwości biznesowych w zakresie rozproszonych źródeł energii w żegludze i innych sektorach przemysłu.
TECO 2030 uruchomiło fabrykę do produkcji wodorowych ogniw paliwowych z membraną protonowymienną (PEM) i modułów energetycznych, które składają się z wielu ogniw i pomocniczego sprzętu operacyjnego w Narwiku w Norwegii. Ogniwa paliwowe wykorzystują technologie opracowane wspólnie z partnerem AVL.
Produkcja już trwa, a produkcja modułów ma rozpocząć się w ciągu najbliższych kilku miesięcy. Zdolność produkcyjna będzie zwiększana w miarę upływu czasu, docelowo do 400 MW w 2025 roku i 1,6 GW w 2030 roku.
Yokogawa Electric ma wieloletnie doświadczenie w opracowywaniu podstawowych technologii pomiarowych, kontrolnych i informatycznych dla przemysłu energetycznego, chemicznego i innych gałęzi przemysłu. Partnerzy stwierdzili, że widzą możliwości zastosowania tego know-how do opracowania technologii optymalizacji działania ogniw paliwowych, a także zbadają ich wykorzystanie jako rozproszonych zasobów energii w branżach, które mają wysokie potrzeby w zakresie dekarbonizacji.
„Systemy konwersji energii odegrają ważną rolę w przejściu z ery paliw kopalnych do ery energii odnawialnej. Yokogawa głęboko wierzy, że ogniwa paliwowe są jedną z dróg do zerowej emisji netto w sektorze morskim i przemysłowym, a my potwierdzamy to, rozpoczynając podróż z TECO 2030 jako strategicznym partnerem na rzecz zrównoważonej przyszłości” – powiedział Tsuyoshi Abe, starszy wiceprezes Yokogawa Electric i szef centrali marketingowej.
Wodorowe ogniwa paliwowe wykorzystują proces elektrochemiczny, który łączy wodór i tlen w celu wytworzenia energii elektrycznej i wody. Deweloper z siedzibą w Lysaker postrzega ogniwa paliwowe zasilane zielonym wodorem lub wodorem wytwarzanym w technologii krakingu amoniaku na wodór, jako bardziej energooszczędne niż konwencjonalne silniki spalinowe i bez generowania tlenków azotu (NOx), co pozwala na ich wykorzystanie jako bezemisyjnych źródeł energii w szeregu zastosowań.
„Chociaż do tej pory ich zastosowanie było ograniczone, dojrzałość technologii i gwałtowny wzrost popytu na statki morskie napędzane wodorem napędzają ekspansję rynku ogniw paliwowych, a wynikające z tego obniżenie kosztów produkcji powinno z kolei przyspieszyć wykorzystanie ich również w sektorze motoryzacyjnym i przemysłowym” – powiedział TECO 2030.
Źródło: Splash