Nie tylko samochody mogą czerpać korzyści z elektryczności – ta łódź jest zasilana akumulatorem z samochodu elektrycznego Polestar 2 EV, a jej twórcy twierdzą, że zasięg jest nawet trzykrotnie większy niż konwencjonalnej łodzi elektrycznej.

Candela C-8 „powered by Polestar”
Nazywana Candela C-8 „powered by Polestar”, łódź ma taki sam akumulator o pojemności 69 kWh jak samochód elektryczny Polestar 2. Candela twierdzi, że bateria zapewnia zasięg 57 mil morskich (65,5 mil) przy prędkości przelotowej 22 węzłów (22 mph).
Łódź posiada konstrukcję hydrofilową, dzięki której kadłub jest niemal całkowicie unoszony z wody, gdy osiąga prędkość, co zmniejsza opór powietrza i tym samym zwiększa zasięg.
Szwedzki producent łodzi elektrycznych Candela twierdzi, że silnik C-8 pobiera 75 kW (100 koni mechanicznych) energii z akumulatora podczas startu. Ale po wynurzeniu się z wody i wejściu na hydrofor, do poruszania się z prędkością 22 mil na godzinę potrzeba już tylko 23 kW (30 KM). Candela twierdzi, że podobnej wielkości łódź o konwencjonalnej konstrukcji kadłuba potrzebowałaby około 120 kW (160 KM), aby przepchnąć się przez wodę.
Zasięg 57 mil morskich może nie wydawać się duży, zwłaszcza w porównaniu z ponad 200 milami, jakie ma Polestar 2. Ale Candela mówi, że 95 procent jednodniowych wycieczek członków serwisu żeglarskiego Agapi jest krótszych niż 50 mil. Jeśli dodamy do tego możliwość szybkiego ładowania akumulatora prądem stałym, a także sieci ładowania łodzi elektrycznych powstające w marinach na całym świecie, C-8 nabiera sensu.
Gustav Hasselskog, Prezes Zarządu Candela, powiedział: „Ta współpraca [z Polestar] oznacza, że C-8 może podróżować do miejsc, do których wcześniej docierały tylko łodzie z silnikiem spalinowym. Candela C-8 'powered by Polestar’ to znaczący przełom w elektryfikacji na morzu.”
Założyciel Candeli dodał, że dzięki nowej sieci szybkiego ładowania DC dla łodzi i zasięgowi C-8 „można przepłynąć ze Szwecji do Finlandii w ciągu jednego dnia lub wzdłuż całej Riwiery Francuskiej w ciągu kilku godzin. Za kilka euro/dolarów energii elektrycznej”.
Dostarczanie pakietów akumulatorów dla firmy żeglarskiej jest dla Polestar, szwedzkiej firmy, pierwszym tego typu posunięciem i mówi się, że jest to początek szerszej współpracy z Candelą.
Źródło: t3.com