Nowe przepisy są następstwem rozporządzenia w sprawie pojazdów elektrycznych (inteligentnych punktów ładowania), które weszło w życie w czerwcu 2022 r. i które wymagało, aby wszystkie ładowarki w domu i w miejscu pracy miały możliwość inteligentnego ładowania.

Właściciele samochodów elektrycznych muszą być świadomi poważnej zmiany w prawie, która wchodzi dziś w życie w Wielkiej Brytanii.
Dzięki temu kierowcy mogą wybrać, kiedy ładują swój samochód, aby mieć pewność, że wystarczy mu energii na czas, kiedy będzie potrzebny.
Najnowsza zmiana dotyczy „wymogów bezpieczeństwa” dla poszczególnych punktów ładowania i mówi, że każdy, kto instaluje w domu punkt ładowania dla swojego samochodu elektrycznego, musi teraz upewnić się, że posiada on „inteligentną funkcjonalność”.
Rząd twierdzi, że te regulacje pomogą upewnić się, że punkty ładowania zapewniają ochronę systemu energetycznego i dodatkową warstwę bezpieczeństwa dla danych osobowych właściciela.
Przepisy definiują punkt ładowania samochodów elektrycznych jako posiadający „inteligentną funkcjonalność”, jeżeli ma on możliwość wysyłania i odbierania informacji oraz reagowania na te informacje poprzez zwiększenie tempa lub czasu przepływu energii elektrycznej przez punkt ładowania.
Musi również istnieć system pomiarowy, który oblicza, ile energii elektrycznej jest importowane lub eksportowane i jak długo trwa ładowanie, z informacją widoczną dla właściciela.
W celu ochrony danych osobowych, właściciele punktów ładowania muszą zapewnić, że punkt ładowania ma unikalne hasło, które nie jest ustawione przez nich samych lub hasło domyślne.
Rząd wyznaczył Urząd ds. Bezpieczeństwa i Standardów Produktów (OPSS) jako organ wykonawczy tych przepisów.
OPSS będzie mógł nakładać kary cywilne na sprzedawców punktów ładowania pojazdów elektrycznych, którzy zostaną przyłapani na sprzedaży punktów ładowania niezgodnych z obowiązującymi przepisami.
Zgodnie z przepisami, za niezgodność z przepisami grozi maksymalna kara w wysokości 10 000 funtów za każdy sprzedany punkt ładowania, a za utrudnianie pracy funkcjonariuszom i składanie fałszywych zeznań – kara w wysokości 250 000 funtów.
Instalatorzy, którzy będą chcieli zamontować niezgodne z przepisami ładowarki do pojazdów elektrycznych, będą musieli od dziś uzyskać wcześniejszą zgodę Urzędu ds. Bezpieczeństwa i Standardów Produktów,
Rząd przedstawił na stronie internetowej GOV.UK, w jaki sposób nowe przepisy wpłyną zarówno na właścicieli samochodów elektrycznych, jak i na operatorów punktów ładowania oraz w jaki sposób jedni i drudzy mogą dostosować się do nowych przepisów.
Rząd planuje uregulowanie punktów ładowania samochodów elektrycznych sprzedawanych w Anglii, Walii i Irlandii Północnej od 2019 roku, aby zarządzać wzrostem zapotrzebowania na silniki elektryczne.